De Beste Trekkingfiets voor Je Fietsvakantie
Geschreven door: Sylvia Leeuwenberg
Ga toch fietsen, joh.
Geschreven door: Sylvia Leeuwenberg
Ga toch fietsen, joh.
Je houdt van fietsen en maakt dan ook best wat kilometers. Je hebt de knoop doorgehakt: je gaat op fietsvakantie! Je kijkt er naar uit, maar touren op je omafiets zie je niet zitten. Je hebt een trekkingfiets nodig. Lees hier waar je op let bij de aankoop van de beste trekkingfiets!
Het grootste verschil tussen een gewone fiets (zoals een mountainbike of mamafiets) en een trekkingfiets is dat een trekkingfiets meer ruimte voor bagage heeft. Vaak is de bagagedrager groter, steviger en stabieler. Soms hebben trekkingfietsen ook ruimte voor bagage bij het stuur.
Ook is het zadel vaak comfortabeler. De hele fiets is ontworpen om lange tochten mee te maken. Een stadsfiets is ontworpen voor kortere ritjes en is daardoor vaak niet comfortabel genoeg om uren op te fietsen. Een trekkingfiets is dit wel!
Er zijn bovendien ook elektrische fietsen verkrijgbaar die geschikt zijn voor lange fietstochten en fietsvakanties. Hou er echter wel rekening mee dat je tussendoor je accu moet opladen, anders heb je weinig aan de ondersteuning van je elektrische fiets.
Met zijn lange wielbasis, spatborden en stalen frame heeft een trekkingfiets een wat ouderwets ontwerp. Er zijn echter goede redenen voor die retrolook. Een trekkingfiets is veelzijdig, duurzaam en vooral ideaal voor lange dagtochten en fietsvakanties.
Hij is sterk genoeg om veel bagage mee te nemen en comfortabel genoeg om veel kilometers mee te maken. Een trekkingfiets is echter ook geschikt voor je dagelijkse fietsritjes naar je werk. Kortom: een fiets gemaakt voor avontuur. Hieronder lees je waar je op let bij de aankoop van een trekkingfiets.
Hoewel je kunt toeren op een frame van elk materiaal, is staal ideaal voor dit type fiets. Het is sterk, kan zware lasten aan en kan worden uitgerust met veel bevestigingspunten.
Het is eenvoudig te repareren en onderdelen zijn overal gemakkelijk verkrijgbaar. Om dezelfde reden is de vork vaak van staal, net als het frame. Hoewel het natuurlijk geen kinderfiets is, heeft het frame een aantal overeenkomsten, waaronder het gewicht. Een lichtgewicht frame is belangrijk voor zowel een trekkingfiets als een kinderfiets.
De vormgeving van een trekkingfiets bevordert niet alleen het comfort, maar ook de stabiliteit. Een trekkingfiets heeft meestal een lange wielbasis en achtervork. De langere wielbasis geeft meer ruimte voor bagage of spatborden, zonder dat je er met je voeten tegenaan komt.
Sommige trekkingfietsen hebben een zogenaamde dropbar waarmee je je handpositie tijdens het fietsen varieert. Er zijn echter ook trekkingfietsen met een platter stuur. Een speciaal stuur, ook wel een butterfly bar genoemd, behoort ook tot de mogelijkheden.
Dezelfde logica geldt voor onderdelen - sterke onderdelen zijn belangrijker dan een paar gram aan gewicht besparen. De wielen zijn meestal ultra-robuust, met veel spaken, goed afgedichte naven en sterke dubbel- of driewandige lichtmetalen velgen.
De verstandige toerfietser zorgt er bovendien voor dat hij is uitgerust met reserve binnenbanden, een bandenplak- en reparatieset. Vergeet ook je fietscomputer niet.
Wanneer je op fietsvakantie gaat, neem je veel mee. Je bagage zorgt ervoor dat je fiets zwaarder is dan normaal en daarom wil je dat een trekkingfiets niet zwaar is. Een zware fiets is minder comfortabel om mee te fietsen dan een lichte fiets. Dit is vooral belangrijk wanneer je grote afstanden af legt.
Terugtraprem: Dit type rem zie je eigenlijk alleen in Nederland en is minder geschikt voor fietsen waarmee je lange afstanden fietst. Je remt alleen met de achterrem en dit systeem zorgt voor een langere remweg.
Rollerbrakes: Dit remsysteem is de opvolger van de trommelrem. Dit systeem heeft weinig onderhoud nodig: je smeert het af en toe. Je stelt ze makkelijk af en zijn nog steeds betrouwbaar in de regen. Rollerbrakes zijn daarentegen lastig in gebruik. Het doseren is in het begin lastig.
Velgremmen gebruiken de velg als remschijf. Dit is een gemakkelijk systeem in gebruik, maar je velgen slijten er sneller door. Vergeet je deze te vervangen, dan loop je het risico op een klapband. Dit is niet ideaal als je aan het touren bent.
V-brakes: Dit is een populair systeem wat je op veel fietsen ziet. Het is eenvoudig af te stellen, maar ook goedkoop en betrouwbaar.
Magura-velgremmen: vind je vooral op elektrische fietsen en luxere fietsen. Het systeem is gemakkelijk te bedienen en de remblokjes zijn eenvoudig te vervangen. Het is echter wel een prijzig systeem.
Framemaat | Materiaal frame | Gewicht | Type rem voor | Type rem achter | Type frame | Type vering | |||
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
1 | MBM, PEOPLE HYBRIDE SPORTS GENTS 28INCH H54 Cm 7 SPEED WHITE TITAN GREY | Framemaat: 54 cm | Aluminium | 15.5 kg | V-brake | V-brake | High Frame | Geen vering | Check prijs |
2 | Mbm Life | Framemaat: 58 cm | Aluminium | 11,5 kg | V-brake | V-brake | High Frame | Geen vering | Check prijs |
3 | Solono Gemotoriseerde Fiets – Elektrische Fiets Ombouwkit – Benzinemotor Kit –50 cc | Framemaat: 0 cm | Aluminium | 0 kg | Hydraulische schijfrem | Cantilever | High Frame | Voorvorkvering | Check prijs |
4 | Brunox Carbon care. voor reiniging en onderhoud van hoogwaardig carbon frames en onderdelen 120ml | Framemaat: 0 cm | Aluminium | 125 g | Hydraulische schijfrem | Cantilever | High Frame | Voorvorkvering | Check prijs |
5 | Mbm Agora | Framemaat: 43 cm | Staal | 16 kg | V-brake | V-brake | Low Frame | Geen vering | Check prijs |
Framemaat: Framemaat: 54 cm
Materiaal frame: Aluminium
Gewicht: 15.5 kg
Type rem voor: V-brake
Type rem achter: V-brake
Type frame: High Frame
Type vering: Geen vering
Framemaat: Framemaat: 58 cm
Materiaal frame: Aluminium
Gewicht: 11,5 kg
Type rem voor: V-brake
Type rem achter: V-brake
Type frame: High Frame
Type vering: Geen vering
Framemaat: Framemaat: 0 cm
Materiaal frame: Aluminium
Gewicht: 0 kg
Type rem voor: Hydraulische schijfrem
Type rem achter: Cantilever
Type frame: High Frame
Type vering: Voorvorkvering
Framemaat: Framemaat: 0 cm
Materiaal frame: Aluminium
Gewicht: 125 g
Type rem voor: Hydraulische schijfrem
Type rem achter: Cantilever
Type frame: High Frame
Type vering: Voorvorkvering
Framemaat: Framemaat: 43 cm
Materiaal frame: Staal
Gewicht: 16 kg
Type rem voor: V-brake
Type rem achter: V-brake
Type frame: Low Frame
Type vering: Geen vering
Wanneer je een lange fietstocht gaat maken of zelfs op fietsvakantie gaat, wil je niet alleen een betrouwbare fiets, maar je wilt ook betrouwbare banden. De banden dragen bij aan het comfort en de veiligheid.
Welke banden het beste voor jouw fiets zijn, is afhankelijk waar je gaat fietsen. Fiets je alleen maar over asfalt, dan heb je andere banden nodig dan wanneer je constant over onverharde paden fietst.
Hieronder leg ik de verschillende bandensoorten aan je uit.
Hoe langer de afstanden zijn die je fietst, hoe meer baat je hebt bij goede vering. De meeste fietsen, zoals een goede transportfiets of een bakfiets, hebben goedkope voorvorkvering en een zadel met een slecht verende zadelpen. Wanneer je op fietsvakantie gaat of lange tochten maakt, is het een goed idee om in een fiets te investeren met kwalitatief goede vering.
Is de fiets prima, maar het zadel niet? Investeer dan in een goed zadel en je achterste zal je dankbaar zijn! Alle gekheid op een stokje daar gelaten: heb je goede vering op je fiets, dan word je fietsavontuur simpelweg comfortabeler. Comfort is belangrijk, zeker wanneer je lange afstanden aflegt.
Hieronder beantwoord ik een paar van de meestgestelde vragen over trekkingfietsen.
Welke banden een trekkingfiets nodig heeft, is afhankelijk van op welke ondergronden je fietst. Zo zijn dunne banden bijvoorbeeld niet geschikt voor onverharde wegen. Hoe breder de band, hoe meer grip je hebt.
Het is belangrijk om een fiets met de juiste framemaat te kopen. Is de framemaat niet correct, dan fiets je niet comfortabel en kun je zelfs pijnklachten ontwikkelen. Je rekent de juiste framemaat zelf uit: ga tegen de muur staan met je voeten 20 centimeter uit elkaar. Meteen de afstand vanaf je kruis tot aan de grond: dit is je binnenbeenlengte. Vermenigvuldig dit getal met 0,66 en de uitkomst is de optimale framemaat. Zit je tussen twee lengtes in? Bij een stadsfiets kies je voor de hogere framemaat, bij een sportieve fiets kies je de lagere framemaat.
Je maakt veel kilometers op een trekkingfiets. Daarom is het belangrijk dat je comfortabel zit. Een zadel met gel is een goed idee. Hoe meer je rechtop zit, hoe breder je zadel moet zijn om het juiste comfort te bieden.
Hopelijk heb ik je met dit artikel wat meer inzicht gegeven in de wereld van de trekkingfietsen! Welke je ook besluit te kopen, ik hoop dat je een fijne (fiets)vakantie zult hebben. Vergeet ons geen kaartje te sturen 🌄!
Sylvia is een 30-something moeder van drie jonge kinderen. Van stewardess tot accountmanager bij een bank, maar nu houdt ze zich vooral bezig met het schrijven voor Paarshuis. Als ze niet met de kids bezig is, leest ze graag fictie of is ze wel ergens buiten in de natuur te vinden. Altijd wel te vinden ergens op social media.